06 February, 2009

Pengalaman sebagai Suatu Muhasabah

Ana ni sebenarnya tak pandai nak bermadah-madah..jiwang lagila tak pernah kan..hehe..menusuk kalbu sungguh ayat tapi cara ana suka straight to the point..don't belok2 dah..kekadang nak kata terlepas cakap, maybe tak kot. Ana suka bercakap jujur. Kalau kata tak puas hati, tak puas hatila jawapnya. Kalau ana kata setuju, jawapannya tetap setuju. takde nak wat turning back ke apeke. So, jangan tanya lagi kalau ana dah bitau jawapan ana. Ana jenis tak berapa suka cakap banyak kali ni. Sebab ummi penah cakap, ana tak boleh ajar budak2 coz cepat hangin..means kurang sabarla..hehe..alaa..ana ok jelah..

ok..back to the topic..ana nak share la something interesting yang jadi kat ana baru2 ni..ana diberi taklifat sebagai urusetia dan fasilitator untuk program pengkaderan pendakwah muda 2. Ana paling suka masa slot bersama Mr Lim Jooi Soon. Masa ni tatau nak cakap..menyayat hati pun ada. Ana sedikit tersentak dan rasa bagaikan baru tersedar dengan beberapa ayatnya yang agak menusuk sanubari..

Dah berapa tahun kamu hidup kat dunia ni? Dah berapa ramai non-muslim yang kamu ajarkan mereka tentang Islam? Selama berjiran dengan mereka, pernah tak kamu berkata tentang Islam walaupun hanya satu ayat? Di akhirat kelak, kami(non-muslim) akan menuntut dihadapan Allah bahawa orang2 Islam inilah yang tak pernah sekalipun mengajari kami walau satu ayat tentang Islam.

fuh..sangat menusuk kalbu. Mari kita muhasabah diri kita kembali. Adakah kita mempunyai jawapan2 daripada persoalan-persoalan di atas. Apakah akan terjawap setiap persoalan yang akan Allah kemukakan kepada kita kelak?

Kita selalu mengadakan program-program pengislahan tapi kita abaikan program-program dakwah (non-muslim). Ana rasa macam baru tersedar dari lena yang panjang. Sangat menyayat hati. Ana ingat kat seorang muslimat ni yang asalnya dari Malaysia Timur. Kebanyakan keluarga dia dari kristian. Dia sangat sedih dan marah terhadap orang Islam. Mana pergi orang Islam sekarang, kenapa tidak menyampaikan dakwah kepada mereka2 yang memerlukan ini? Fuh..ana tersentak lagi..terlalu emosi kata2nya..dari situ terbitnya keinsafan yang menggunung tinggi dalam diri. Masa tu ana rasa macam nak panggil satu USIM untuk datang program tu..dengar sendiri kata2 dari sahabat2 yang mempunyai keluarga non-muslim, bersahabat baik dengan non-muslim dan bekas2 protestan yang sangat aktif. huhu..tapi apakan daya..andai ana menjerit satu USIM sekalipun, belum tentu akan ada yang mendengar..

Ya Allah..ampunkan dosaku atas kelalaian ku sendiri..

dan

Ya Allah, aku sangat bersyukur kerana Engkau gerakkan hati ini untuk mendengar rintihan para mad'u kami..

Satu lagi yang ana nak share, my experience masa amali dakwah kt KL Sentral. Semua peserta pengkaderan kene membuat survey kepada para mad'u tentang isu palestin, Islam, gejala sosial, konsep menutup aurat, bercouple dan sebagainya. Walaupun ana sebagai fasilitator untuk my group, tapi ana amik kesempatan ini untuk mencuba sekali. Yang paling ana tak lupa sangat masa nak approach. Pusing kanan..pusing kiri..berfikir jap..sapelah nak kene approach ngan aku ni.. Sedang asyik berpusing-pusing di sekitar food court, terjumpalah seorang uncle sedang melihat gelagat ana dan sahabat. Lalu ana pun mengajak sahabat kepada bakal respondan. Speaking macam nak hancus sekejap pastu trus proceed bila uncle ni jawap dia boleh paham sesekit bahasa Melayu. Apelagi..ana teruskan peluang yang ada dengan sebaiknya sambil merojakkan english and malay.

Apa yang sangat terkesan dihati ana, uncle ni terus-terusan melemparkan pelbagai tohmahan terhadap Islam. Dia kata Islam itu agama paksaan. Orang Arab ni bodoh. Kalau kamu kata agama kamu adalah yang terbaik, tunjukkan bukti pada saya. Kenapa nabi2 kamu selain Isa dan Muhammad adalah dari kalangan yahudi? Sepatutnya kamu mengikut agama kami! dan pelbagai lagi persoalan.

Responden kami ini bertindak semakin agresif dan kami dilanyak berhabis-habisan dengan pelbagai soalan. Timbul kegeraman yang amat sangat sambil cuba menenangkan hati dengan istighfar. Ana rasa macam nak menangis pun ada. Tak sempat untuk menjawap semua soalannya akibat kekangan masa dan kekurangan ilmu. Akhirnya responden kami meminta izin untuk beredar atas urusannya yang lebih penting. Yang pastinya, responden ini telah mengajakku untuk berbicara tentang Islam pada suatu masa yang lain. Dia memberikan no fon dan terus beredar. Ana rasakan seolah-olah dihempap suatu benda yang sangat berat di atas kepala. Ya Allah, beratnya tanggung jawap ini. Apakah Engkau memilihku untuk membawanya mencari sinar kebenaran?

Daripada pengalaman itulah ana berazam untuk mencari lebih banyak ilmu dan ana juga berazam agar dipertemukan respondan itu sekali lagi dalam keadaan benar2 diberi kekuatan. Memang ana akui, ana sangat lemah ketika itu. Dihempap pula dengan pelbagai hujah yang ana rasa sangat sukar untuk menjelaskan jawapan. Ya Allah, Kau lembutkanlah hati mad'u ini..

Pengalaman itu sangat bermakna dan mengajar ana bahawa Islam itu bukanlah hanya sekadar nama di atas kad pengenalan atau agama keturunan. Semuanya perlu difikir, dikaji, dianalisis dan sebagainya sehingga kita benar2 mengakui bahawa Allah sajalah yang Maha Pencipta, Maha berkuasa lagi Maha Mengetahui.

Ana rasa cukup setakat ini sedikit pengalaman yang dapat dikongsi di teratak yang tidak seberapa ini. Fikir-fikirkanlah andai antum juga berada di tempat ana. Mumkin antum juga akan merasai setiap apa yang ana rasa. Jadi, sama-samalah kita bermuhasabah kembali..apakah ghayat or matlamat kita sebenar di dunia ini.. wallahualam=)

0 comments:

Post a Comment