07 July, 2012

Contengan hujung minggu

Bismillahi wa'ala rasulillah..

Alhamdulillah semalam sudah selesai 1 tanggungjawab sebagai practical student. Alhamdulillah segala - galanya berjalan dengan lancar walaupun penuh dengan suka duka. Hari ni hari pertama saya bercuti dan saya hanya punya seminggu sahaja untuk teruskan bercuti. Ok. Dah planning nak jumpe member2, jalan penang, ziarah rumah2 wanted dan sebagainya. Tak lupe jugak my final report contain 20 marks utk disiapkan. Hari ni dah buat check up. Semalam dah settle interview. 'Ala kulli hal, insyaAllah saya akan mula bekerja sebagai staf pada 16 Julai ini. Ini bermakna ada 9 hari lagi ok?

Saya tak pernah pun terpikir yang saya akan sambung untuk bekerja di KPJ Johor Specialist Hospital. tapi setelah istikharah dibuat, dapatkan pandangan staf, famili dan kawan2. Akhirnya saya mendapat petunjuk. Walaupun ada orang fikir tak perlu untuk saya sambung disitu, saya rasa ada hikmahnya Allah campakkan saya disitu walaupun hanya saya seorang sahaja beperwatakan begini. 

Saya mohon perlindungan dari Allah atas segala kejahatan, hasad dengki manusia ke atas saya. Walaupun ramai staf seperti mengalu-alukan kedatangan saya, tak kurang juga yang seolah - olah tidak mempedulikan. Biasalah. Lain orang lain pendapatnya. Tapi tak salahkan kalau kita meraikan mereka. Jadi muslim sejati. Tunjuk yang kita ni ada jati diri, berpegang kepada prinsip Islam. InsyaAllah pasti ramai orang akan datang untuk berkawan kita,

Saya berpegang kepada kata - kata yang famous disebut - sebut

Jadilah seperti benih, dilempar ke laut menjadi pulau, dilempar ke tanah menjadi hutan. Sentiasa bermanfaat walau di mana dicampakkan.

Benar. Jika kita mempunyai prinsip, pasti ramai yang akan menghargai kita. Malah menjadikan kita sebagai idola dan tempat rujukan. Saya bukanlah nak mengatakan bahawa saya ini seorang yang baik. Saya pun setiap hari berusaha dan mujahadah untuk melakukan kebaikan. Walaupun berat, kene paksa diri juga. Alhamdulillah, segala - galanya datang dari Allah. Indahnya Islam itu bukanlah terletak pada pakaian, tetapi bagaimana kita melaksanakan Islam itu sendiri dalam hidup kita. Kan Islam is the way of life? 

Eh. Macam lari tajuk je nak cerita. Takpelah. Selit - selit je :p

Saya rasa masih ada beberapa perkara yang saya perlu selesaikan disamping meneruskan usaha dakwah terutama beberapa mad'u yang telah dipegang. Doakan saya ye. Saya bukanlah yang terbaik pun tapi saya juga berusaha untuk jadi baik. Takkan nak jadi baik sorang - sorang kan? Mesti kita sayang kawan kita nak ajak jadi baik juga kan? Itulah antara perkara2 indah yang tak boleh nak tinggal sebab rasa macam tak cukup lagi 'lempar benih' kat sana. Hehe.

Doakan saya ye walaupun berpisah berbatu - batu dengan keluarga, moga Allah sentiasa rahmati dan berkati hidup saya walau dimana saya berada. Ummi & Abi dah redha saya tinggal jauh. Lagi mudahlah kalau redha kedua ibu bapa sentiasa mengiringi kan? (^_~)

Ahaa..seminggu sebelum saya habiskan praktikal, punyalah excited ke walimah sahabat saya, Fatimatul. Dia ni sahabat karib saya tau. Kami berkawan sejak sekolah menengah lagi. Kemudian masuk tamhidi (asasi) sama - sama. Pastu sambung degree pun sama - sama cumanya dia teruskan accounting, saya tak mampu nak teruskan accounting, keluar amik corporate admin.

Kami ni rapat sangat - sangat. Masa sekolah dulu ada kawan cakap kitorang ni macam belangkas. 2 tahun (Form 4 & Form 5) dalam kelaas duduk sebelah - sebelah. Saya tak berapa pandai account. Dia selalu tolong saya untuk subjek akaun sebab dia the best student utk akaun dalam kelas kami. Saya pula banyak kepada b.arab. Dia guru akaun saya. Saya guru b.arab dia. Kami saling melengkapi. Kalau difikir - fikirkan, terlalu cepat masa berlalu. Rasa terlalu awal dia pergi meninggalkan status bujangnya. 

Masa akad nikah, saya terasa teruja dan sedih. Bukan taknak bagi dia kawen tapi saya rasa cepatnya dia pergi tinggalkan saya. Saya tak puas lagi bersahabat dengan dia T_T Rasa macam kebahagiaan saya dirampas. Ok penah ada rasa macam tu pun. Tapi lumrahlah manusia hidup berumahtangga. Takpelah. Didoakan semoga rumahtangga Fatimah dan Sahril berkekalan, penuh dengan mawaddah, sakinah dan rahmah. 

Ana uhibukki fillah daiman abadan abada. Terima kasih kerana telah menjadi sahabat saya. Teman di kala susah dan senang. Bergaduh, bermanja, nangis sama - sama. Takkan lupa semua peristiwa itu. Eh sebelum terlupa. Ada kisah menarik ni. Dulu masa zaman sekolah, selalu ada malam muhasabah dan malam di ambang peperiksaan. So mesti semua akan saling bermaafan. Dengar lagu sayu - sayu je kat surau Al-Falah tu. Kalau orang lain salam, saya ok je tapi kalau datang je kat sahabat saya ni, entah halilintar apa pasti kami berdua akan nangis sama - sama. Paling sayu sekali masa form 5 la. Memang sedih habisla. Nak menulis ni pun dah rasa sedih dah. Indahnya kenangan berukhwah (^_~)

reunion ex-smkant


sahril & fatimah

barakallahu lakuma wa baraka 'alaikuma wa jama'a bainakuma fi khair =)

Ramai sahabat saya yang dah berkahwin. Mungkin jodoh mereka sudah sampai untuk memegang tanggungjawab dan amanah yang besar. Kalau tanya saya, mestilah belum lagi. Banyak perkara lain yang perlu saya aulakan dulu. Membina kerjaya dan bantu keluarga. Anak sulung kan. Jadi, tanggungjawabnya banyak.

Saya baru nak membina kerjaya di Johor. Doakan saya tau. Jauh ni daripada ummi dan abi. InsyaAllah impian saya selepas 2 tahun bekerja, nak sambung belajar dan masa tu saya rasa dah sesuai kot dah nak kawen. Ini perancangan saya. Tapi kalau kata jodoh saya bertandang lebih awal daripada perancangan, alhamdulillah. Sebab saya yakin bahawa perancangan Allah itu adalah yang terbaik. Dia Maha Mengetahui kelebihan dan kelemahan hambaNya. 

Eh, doakan saya ye. Banyak betul impian saya ni yang nak direalisasikan. Kene ada aim tau dalam hidup. Jangan jadi lalang. Ikut je dunia ni berputar. Jangan. Jangan. Jangan. Okla. Cukuplah setakat ni saja. Saya doakan semoga hidup anda semua diberkati Allah. 

Sebelum terlupa, saya baru achieve untuk 60% markah semester ini. Ada lagi 40% untuk dikejar. Final report dan presentation. Alhamdulillah saya dah dapat tarikh untuk presentation iaitu 23 Julai ini. InsyaAllah akan berada di Nilai pada hari tersebut. Biiznillah. Doakan ye. Saya nak grade with flying colours!~ 

Moga Allah tak putus - putus mencurahkan rezeki ke atas saya dan keluarga. Begitu juga anda!

Nah, saya berikan sebagai hadiah tanda ingatan saya buat sahabat - sahabat yang masih single :)



Barakallahu fikum =)

1 comments:

PHIRDOTE said...

Penulisan yang indah :)

Post a Comment