18 July, 2008

Sesi Kuliah di Tahun Baru

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah hari ini masih lagi merasai 2 nikmat yang utama iaitu nikmat Iman dan Islam..

Setelah hampir 2 minggu bermulanya kuliah, alhamdulillah dapat merasai nikmat keseonokan dalam belajar di dalam kos yang baru. Terima kasih juga sahabat-sahabat bekas tamhidi juga buat pelajar - pelajar baru yang dah dikenali serba sikit atas pertolongan kalian semua sama ada secara langsung atau tidak langsung. Sesi pembelajaran kali ini sangat menarik ditambah pula sedikit saje pelajar yang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Korporat dan Hubungan. Saya ada menerima beberapa pertanyaan dari sahabat mengenai pengambilan kos ini. Mereka tanya kenapa saya dapat kos ni? Kenapa tidak Akaun ke atau Pentadbiran Muamalat. Saya hanya ringkaskan cerita. Sebenarnya memang saya minta bidang korporat ini sebagai first choice saya. Lagipun saya memang berminat dengan kos ini. Mungkin ia terlalu baru di USIM tapi insyaAllah saya akan pastikan bidang ini bukan seperti kalian sangka..

Berikut merupakan subjek-subjek yang akan saya ambil untuk semester 1 ini :
  1. MEMANAH = 2 jam kredit
  2. PENGANTAR PERNIAGAAN = 3 jam kredit
  3. BAHASA ARAB I = 2 jam kredit
  4. BAHASA ARAB II = 2 jam kredit
  5. BAHASA INGGERIS I = 2 jam kredit
  6. BAHASA INGGERIS II = 2 jam kredit
  7. TAMADUN ISLAM DAN TAMADUN ASIA = 2 jam kredit
  8. HUBUNGAN ETNIK = 2 jam kredit
  9. TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI = 2 jam kredit

Untuk kelas memanah, asik postpone je. Jadi insyaAllah kelas akan bermula next week.

Kelas pengantar perniagaan dikendalikan oleh Mr Adli (lecturer USIM). Boleh tahan juga kelas ni. Mungkin kelas ni banyak kepada business. Kami diminta untuk memakai kot setiap kali kelas pengantar perniagaan. Memang sengaja Mr Adli suruh pakai sebab nampak lebih professional. Nama pun korporat, mestilah kene professional kan? hehe

Kelas Bahasa Arab 1 pula diajar oleh Ust Mahmud dari Sudan. Lahjah dia memang arab betul sampaikan dia cakap HARAAM cakap bahasa melayu dalam kelas dia.hehe.best ust ni sebab mudah faham kalo dia ajar. Kalo kitorang susah sangat nak cakap or tanya soalan kt ust, lastly speaking english jelah. Tu pun kalo terdesak. Selagi boleh cakap arab, cakapla bahasa arab. Hayya bil Arabiah =)

Kelas Bahasa Arab 2 plak dikendalika oleh Usth Rabiah. Usth ni dari Kedah. Orangnya comel sangat. Dahtu ex-student USIM. Senang nak berkomunikasi ngan usth ni. Bila usth ni ajar je, mesti teringat kat usth Mina dari Maghribi. Usth Mina dulu ajar bahasa arab sem 1 tamhidi. Cara usth Mina n usth Rabiah lebih kurang sama je. Bahasa Arab 2 ni pun best sebab dia ada listening, speaking n also nasyid. Bagus betul modul dia. Ada improvement ni dalam arab..

Kelas seterusnya iaitu kelas Bahasa Inggeris 1. Yang ni..lecterur part-timer yang ajar. Namanya Madam Sivagangga. Sporting jugak orangnya. Bende yang selalu gemuruh sikit dalam kelas bila madam ni asik tanya saya dulu je.huhu.Ada satu seminar hari ni kat Fakulti Syariah dan Undang-Undang(FSU) pasal english. Madam mintak sorang wakil pegi dan nama yang dicalonkan untuk pegi itu adalah SAADAH. Owh tidak..dah agak dah..mesti madam tu akan sebut nama saya dulu. Nasib baik ada meeting ckit, so digantikan dengan orang lain. Tapi bagus jugak sebenarnya madam ingat nama ni, boleh menjalinkan hubungan yang baik dengan madam. Iye kan?

Kelas Bahasa Inggeris 2 plak dikendalikan oleh Madam Azimah. Sama nama ngan mak saya ni. Yang ni lagi interesting punye citer. Masa 1st time masuk kelas madam ni, kene taaruf dulu. Of course la diri ini kene dulu.huhu.Sebelum tu, lecturer ni pun part-timer gak. Madam mengajar dekat Limkokwing n MIFI. Memang interesting la madam ni. Masa taaruf..macam biasala..nama,asal mana, siblings sume. Pastu madam mintak taaruf lagi skali tapi bukan jadi orang Malaysia. Kene jadi wakil dari negara lain. Ades. Masa tu dah pilih dalam kepala nak cakap dari egypt tapi dah ada membe yang cakap dulu. So terpaksa tukar amik Morocco. Bila dah jadi wakil negara masing-masing, xleh cakap langsung Malay. Bagi negara-negara Arab, pun xleh cakap arab. Sekarang kami semua kire international la. so sume must speak in English la..huhu. Tu citer kelas minggu lepas.

Kelas minggu ni yang tak tahan. Kelas start pukul 5 ptg. Jadinya saya dan kawan2 bersolat asar dulu. Masa tu asar pukul 4.44ptg. Dalam keadaan kelam kabut terus lari masuk kelas tanpa ketuk pintu. Time tu dah tau dah kata lewat. Lewat 2 minit je pun. Kene keluar kelas balik ketuk pintu 10 times. Ades. Baru teringat, last week madam ada kasi classroom rules. So tidak akan tidak denda akan dikenakan pada pelajar yang tak ikut peraturan madam. Oleh sebab saya terlewat 2 minit sahaja, saya juga tidak dikecualikan untuk didenda. Denda lewat masuk kelas ialah belanja satu kelas minum air tapi bukan plain water. Kene standard air soya ke apeke. Ades..kan dah kene denda.Semua pelajar group saya pakat kene denda except for fisha, haziq n fazren. Hanya 3 orang ni je yg punctual. Yang tak puas ati skali sebab haziq n fazren datang kelas dulu pastu diorang mintak izin kat madam utk kuar pegi solat. Mana adil camni. Sy punyela merayu kat madam supaya rules haritu dikecualikan tapi madam tetap nak buat gak rules tu. Ades..xpelah..saya jadikan ia suatu pengalan 1st year yang saya takkan lupakan sampai bila2. Banyak lagi rules madam ni antaranya hp sape yg berbunyi masa kelas, a free call utk madam dlm ms 5 min je. Sape yg tak participate or x aktif dalam kelas, kene acting kt depan sorang diri. Sape yg tercakap melayu or saje je ckp melayu, kene nyanyi 1 english song (full) dan juga beberapa rules yang lain.

Kelas tamadun, etnik dan ict ni kire kuliah coz kat lecture hall yang besar tu kat Dewan Kuliah Pusat 1(DKP1). Bebudak korporat ni terpisah dengan budak accounting n muamalat. Jadinya lecture dengan bdk marketing, sume budak fakulti kepimpinan dan pengurusan(FKP) termasuk bebdk dakwah, kaunseling dan komunikasi. Takdela ramai sangat..mungkin dalam 200 lebih rasanya. Bila dah duduk dalam lecture hall ni mula la nak ngantuk sume. Tapi jangan cepat mengalah, ni kan ilmu. Bagi yang cepat mengantuk, bawakla air pegi kelas.hehe=p

Rasanya tu jelah kot buat kali ini. Nak kene stop dah ni..asar prayer plak. Doakan kejayaan saya di dunia dan akhirat. Doakan juga semoga saya dipermudahkan segala urusan sama ada secara langsung atau tidak langsung. Moga saya Dean's List untuk semester ini. Ameen=)

3 comments:

SHIMI said...

Selamat berkuliah. Semoga tercapai apa dihajati

Azimah Mima said...

ha ha ha... rupanya kat sini saadah ngumpat saya ye...

manis kan kenangan tu... especially bila kena denda...

mula2 u all yg bnyk kena denda... dekat2 akhir semester, saya pulak yang kena berkali-kali... he he

Durratul Akhyar said...

Oo..o..o.. kene detect rupenye..hehe..

besala madam..blaja drpd pglmn..kalo xde pglmn xdela kte lalui learning process..hihi

pglmn gakla mgajar diri kte utk trus hidup n bjuang..pas madam denda tu kn..alhamdulillah smpai skang sy cuba menepati masa coz salah 1 drpd 10 muwasafat tarbiah adalah sangat menjaga masa. Moga kite adalah dr kalangan orang2 yang menepati 10 muwasafat tarbiah itu..

insyaAllah=)

Post a Comment