23 June, 2011

Penyakit Putus Asa

Salam semua!


Kali ni nak bawakan satu tajuk khas yang saya pikir dah semakin melarat dan berpenyakit. Nak tahu ape?


PUTUS ASA!~


Anda dah tahu sebab baca tajuk kat atas tu kan? Hehe


Ok.


Kehidupan kita ni sememangnya tak terlepas daripada ujian, dugaan, cabaran, pancaroba, buntu, resah gelisah dan sebagainya. Bukan manusia la kalau tak rasa semua tu kan? Lain orang, lain ujiannya.

Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan; Kami telah beriman sedang mereka tidak diuji lagi? (Al-Ankabut ; 2)

Segala ujian yang kita hadapi tu semua ikut kemampuan kita. Bear in ur mind, Allah takkan uji makhlukNya sekiranya makhlukNya itu tak mampu. Ini bukan saya yang cakap. Tapi dah termaktub dalam surat cinta Dia buat kita. Bila Allah uji kita, kita akan semakin dekat pada Allah. Dialah segala - galanya buat kita. Sebab apa kita diuji? Semakin banyak ujian, semakin kuat pergantungan kita pada Allah. Percaya tak? Siapa lagi nak tolong kita kalau bukan Dia. Alhamdulillah. Mari kita bersyukur!


Tapi, ini yang paling saya tak suka ni!


Pernah dengar tak orang mengeluh?


Pernah dengar tak orang yang terima je apa yang nak jadi?


Pernah kan?


Janganlah putus asa. Rahmat Allah itu sangat luas mengatasi kemurkaanNya. Lebih luas dari bendang (baca: sawah) kat belakang umah (kalau sape yang ada la~). Lebih luas dari lautan yang ada kat permukaan bumi ni!  Allah never forget us even a minute. Kita je selalu sangat lupa kat Allah. Bila ada masalah baru nak cari Dia. Kan? Kan? Baik mengaku cepat!


Ok. Back to our topic.


Putus asa ni umpama racun yang membunuh jiwa. Seolah - olah kita meragui perjalanan dan kehidupan yang kita sedang lalui. Kesan racun ini jika tidak menyekatnya, akan menyerang iman kita sehingga kita mula meragui qadar Allah SWT dan akhirnya meragui kebesaran, keagungan, penciptaan, kebijaksanaan, keadilan Allah SWT. Nauzubillahi min zalik. Moga kita tidak tergolong di kalangan orang yang putus asa. 

Tahu tak macam mana muka orang putus asa?



Orang yang putus asa macam ni kah ghopenye? (baca: rupenye)


Ist..ist..ist..


Penah dengar tak kata - kata orang putus asa?

"kenapa mesti aku?",
"kenapa aku tak macam orang lain?",
"mana silap aku?",
"kenapa aku diduga sebegini rupa?"


Kenapa itu dan kenapa ini. Persoalan demi persoalan dilontarkan.



Lagi sedih bila ada orang cakap.."kalau dah sakit camni, mati gakla jawapnya. Dah nak mati kan!"


Fuh!~ Sabar..sabar..sabar..innallaha ma'as sobirin..


Anda perlu redha atas apa yang Allah berikan. Ujian dalam kewangan, pelajaran, kesihatan dan sebagainya. Natijahnya Allah lebih tahu. Tapi Allah tak kata suh putus asa ok?


“Hai anak-anakku, pergilah kamu, maka carilah berita tentang Yusuf dan saudaranya dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir" (QS. 12 : 87).

Saya hanya membantu manusia untuk jadi sehat. Tujuan utama bukan untuk jual produk. Bantu orang jadi sehat tu saham akhirat saya nanti. Seek for mardhatillah tu matlamat saya. Kalau anda masih lagi nak bersikap putus asa dan menyerah tanpa ada apa - apa usaha, you should think deeply la. Dah penat saya nak berceloteh panjang - panjang. Sekadar peringatan untuk kita bersama juga. Kalau orang jadi sehat, mesti saya bangga dan suka. Anda tak suka ke tengok anda dan keluarga semua sehat - sehat?


Saat kekalahan itu bermula bila kamu merasa lemah dalam perjuangan dan saat kemenangan itu bermula bila kamu melawan rasa lemah itu!

Please la. Jangan putus asa macam ni. Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum tu kalau dia sendiri tak nak ubah. Jom bangkit dari kelemahan!

"Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan, sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan."

Allah dah janji kat kita. Tak percaya sila buka surat cinta Dia (baca: Al -Quran). Setiap kesulitan yang kita hadapi tu ada kemudahannya. Dan setiap penyakit yang Allah timpakan buat kita tu ada penawarnya kecuali mati. Kalau kita tak nak berusaha keluar dari kesempitan dan kesulitan yang kita hadapi, hanya mengharap pada doa saja, takkan ubah segala - galanya. Usaha la! 

Jadi, jangan patah semangat dah! Yakin, usaha dan teruskan berdoa. Semua tu adalah tarbiah. Anda sedang menjalani proses tarbiah. Walaupun orang lain tak dapat nak mendalami perasaan anda, sakit anda tapi Allah ada. Dia selalu dengar rintihan hambaNya. Allah lebih memahami. Trust me ok?


Manusia tu banyak dah Allah bagi nikmat. Nikmat tu lagi banyak pada ujian. Ujian tu la yang  menguatkan kita. Memuhasabahkan diri kita yang sering alpa. Cuba kita bandingkan ujian yang kita terima dengan orang lain yang lebih berat ujiannya. Apalah sangat ujian yang kita terima ni. Sebab kita mampu sebenarnya untuk atasi. Renungkan kembali kalau kita pernah melalui ujian yang lebih - lebih hebat lagi mencabar sebelum ini, kenapa kita nak terus down n putus asa dengan ujian yang sekelumit ni? 


Buat diri dan sahabat - sahabat yang masih lagi nak putus asa, didiklah hati kita supaya sentiasa bersangka baik dengan Allah. Jadi hamba yang tabah menerima. Koreksi diri semula. Air mata tak mampu mengubah segala - galanya melainkan dengan usaha! Nangislah kalau anda nak nangis. Keluar air mata darah pun takkan ubah ape - ape. Be strong ok?

Saya doakan supaya kita semua dijauhkan daripada sifat putus asa. Think positive. For things to change, you have to change first. Takde bende kat dunia ni jatuh gedebuk camtu saja. Even orang jatuh pun ada sebab mungkin licin atau sebagainya. 

Cukupla setakat ni. Panjang pulak saya berceloteh. Jom berusaha! Senyum untuk jadi lebih kuat!





Sesapa yang nak jaga kesihatan, nak ubah lifestyle,


do contact me, 013-7976876


I'll be ur personal coach

0 comments:

Post a Comment