17 June, 2012

Duniaku masih belum aman

Alhamdulillah. Di kesempatan yang ada ni. moleklah kiranya kalau dapat menulis dengan bahagia tanpa gangguan. Hehe.

Entry yang lepas ada disebut tentang seorang kawan. Nak sambung lagi ni tapi dari sudut analisa.Stay tuned k!~

Disebabkan keakraban kami, maka terjadilah adegan lari dari rumah. Ops. Silap. Keluar rumah berjalan - jalan sama teman - teman. Itupun selepas habis waktu kerja hari sabtu. So boleh bayang tak kitorang habis keje pukul 1230 dan kemudian makan2 kt plaza angsana. Memula berdua je. Pastu jadi bertiga. Tambah sorang lagi masuk geng. Hehe.

Inilah kali pertama kami keluar jalan - jalan. Nak dijadikan cerita masa tu tengah hot cerita Jalan Kembali: Bohsia yang siri 2 punye, so apelagi teman aku yang seorang ni memujuk, merayu - rayu supaya kami dapat teman dia tengok citer tu. No hal la masa tu disebabkan aku pun nak tahu sangat apalah yang best sangat kan sampai dah keluar yang siri 2 punye. Lagi satu nak tau jugaklah hebat sangat ke citer tu. Lagi plak ada tulis jalan kembali. Konon versi taubat la ni.

Jadi, kami pun memutuskan untuk sambung melepak - lepak di Jusco Tebrau. Jalan sakan aku. Hanya kerana nak tengok citer tu. Baik tengok citer snow white kan. Sampai skang tertungu2 nak tengok citer Despicable Me 2. Entah bilalah nak keluar. Selalunya aku tengok wayang citer kartun je ok. Jarang - jarang nak tengok citer melayu sebab citer melayu selalu menghampehkan my expectation. Still xberubah. Jalan citer still sama. Ni komen and pendapat aku. Tak suke, no hal!~



Disebabkan mereka - mereka ini excited nak tengok, aku pun amik posisi paling tengah. Sambil tu sempat mengushar keramaian orang yang datang. Daripada kanak - kanak, sampailah wanita berbadan dua. Ish..ish..ish..wanita berbadan dua tak elok ye pergi panggung. Tambah2 kalau tengok citer tak pekdah. Terbantut tumbesaran anak dalam tu. Hehe.

Nak dijadikan cerita aku tengoklah dengan asyiknya sampai habis. Seperti yang aku telah kata sebelum ni, citer melayu memang menghampehkan. My expectation dah jatuh merudum. Rasa nak menjerit cakap, 'tak suke citer ni! X best!'. Tapi hairan bila tengok ada anak muda yang menepuk tangan beramai - ramai tanda sokongan kepada filem ini. Maka secara automatiknya, mereka bersetuju dengan filem ini. Bila citer tu buat lawak, aku tak gelak pun. Keras beku je dalam tu. Sebab kalau dah citer tu tak best, tetap tak best. Tak lawak bagi aku.

Sambung cerita..

Kat cni aku nak bagi sedikit ulasan la daripada citer yang aku tengok. Tak kesahla ada orang nak marah ke apeke. This is my territory and my opinion is my responsibility. Nak terima boleh. Taknak terima pun boleh. Pendapat masing - masing je kan? Tak salah untuk memberikan pendapat .

Walaupun filem ni dah kutip 1 juta dalam masa sehari, aku rasa sedikit berdosa juga sebab pergi tengok citer  tu. Tapi aku rasakan cerita ni banyak kepada negative side berbanding perkara - perkara baik (taubat, insaf n etc).

Berbalik kepada filem ini, ada beberapa part yang tidak best dilihat terutama masa pergaduhan berlaku di pusat pemulihan. Adegan tersebut terlalu zalim untuk ditonton. Perlukah penonton plus anak muda melihat keadaaan seorang ahli pusat pemulihan dilondehkan seluarnya dan dijolok dengan berus toilet gara - gara dendam. Mungkin ia benar terjadi dan berlaku di pusat pemulihan tetapi tidak perlulah menunjukkan perkara - perkara yang zalim begitu sekali.

Ada lagi banyak babak2 yang mengetengahkan lucah dalam lakonan mereka. Apa yang tersimpan di sebalik baju dan seluar, tak perlulah diberitahu orang ramai. Ini aspek nilai. Walaupun pihak pengarah cuba memberikan lakonan tersebut sepertimana keadaan anak remaja yang sedang rosak akhlaknya, ia tetap salah. Lapisan penonton bukan hanya pada remaja, tetapi juga kanak - kanak akan turut melihat. Beginikah legasi akan datang yang akan memimpin sekiranya pengaruh hedonisme terus meluas? Apakah kalian tidak takut bahawa musibah / bencana itu diberikan kepada kita lantaran kedegilan kita yang tidak sudah?

Aku rasa tak perlu nak cerita sangat tentang itu semua sebab aku pun mual melihat hedonisme masyarakat kita sekarang. Aku tahu ramai menyokong filem ini kerana pelakonnya yang pandai berlakon terutama 'Keting' yang menyebabkan aku benci melihat lelaki seperti itu.

Masyarakat kita sekarang dahagakan ilmu bukannya dahagakan hiburan hedonisme. Filem ini tidak membina peribadi masyarakat malah menjatuhkan masyarakat ke lembah yang hina. Tak salah nak jadikan sebagai hiburan tapi berpadalah. Hiburan melampau ni boleh merosakkan diri malah membuatkan hati kita jadi kosong. Cukuplah hati menjadi keras. Janganlah dicemari lagi hati kita dengan perkara - perkara tidak baik.

Sungguh. Pulang daripada tengok cerita tu. Tak sedar rupenye air mataku mengalir. Sedih. Sedih sangat melihat keadaan anak muda sekarang yang jauh kian tersasar. Hilang arah tuju. Hanya berseronok sahaja. Lupe pada Tuhan yang menciptakan. Zaman ini memang zaman fitnah. Ke mana - mana sahaja fitnah berlaku.

Bertambah sedih lagi kerana aku telah meberikan saham kepada pengarah berkenaan. Sahamku melihat dan menonton filem tersebut.

Cukuplah filem sebelum ini seperti 'Aku Masih Dara'. Betul - betul merosakkan akhlak anak muda. Orang Islam tapi perangainya tidak Islam. Hanya di kad pengenalan sahaja tertera perkataan Islam. Oh sungguh sedih sekali.

Seolah - olah anak muda sekarang tidak bertuhan. Hidupnya ditentukan oleh arus. Hilang arah pedoman. Hiburan dan terus hiburan. Terlupa pada alam hakiki yang bakal menentu.

Wahai anak muda,
hidup ini bukan untuk dibazirkan
pinjaman yang sementara ini
adalah buat kita
menjadi khalifatullahu fil 'ardh

Allah tidak mencipta kita dengan sia - sia
tapi gunalah nikmat yang ada
sebaiknya
pahala dan dosa
pilihlah mahu yang mana

syurga neraka telah lama disediakan
peringatan tidak henti - henti diberitakan
mahukah kita menjadi hamba yang dusta
terus menerus dengan dosa?

duhai sahabat
kembalilah ke jalan yang benar
perhebatkanlah diri
menjadi Muslim sejati
yang sentiasa cinta pada Tuhannya
juga pada Rasulnya

usia yang tersisa
ambillah waktu mengenaliNya
supaya pengakhiran kita
disudahi dengan husnul khatimah
bukannye su'ul khatimah

Ya Allah, tsabbit qulubana 'ala dinik, wa'ala tho'atik, wa'ala jihadik fisabilik

Ambillah ibrah (pengajaran) atas apa yang telah berlaku. Malaysia tanah tumpah darahku sudah tidak aman. Penuh dengan tipu daya dunia. Penuh maksiat. Zina merata - rata. Bayi ang tidak berdosa dihukum seolah - seolah bayi itu yang berdosa. Rahsuah tidak mengenal manusia. Hiburan tidak henti - henti. Arak dikatakan ibu yang bermaharajalela. Berbagai - bagai jenayah yang menjadi racun dunia. Sedarkah kalian negara kita sudah tidak aman? Berfikirlah demi kemaslahatan agama kita.

Anda boleh mengubahnya. Moga Allah mengampuni dosa - dosa kita. Allah yubarik fikum.

Wallahu'alam.


-Tiada ketaatan dalam maksiat-





1 comments:

Petunjuk Ketenangan said...

alhamdulillah, Allah masih kekalkan rasa sensitiviti yang tinggi tentang nilai dan adab syar'ie dalam jiwa adah..
mesti ada sbb kenapa adah 'dicampakkan' ke dlm panggung tu.. mungkin slama ni kita rasa terlalu selesa dlm situasi kita skrg tanpa kita sdari ada barah yg makin bernanah diluar sana..

tugas kita skrg ialah menjelaskan pd mereka disekeliling kita, jelaskan apa yg patut, n apa yg tidak patut..

kalau nak compare kan dulu ngn skrgng, kina rasa FINAS dah makin baik dlm melaksanakan tugas.. cuma mungkin masih ada lagi yang perlu dibaiki dan dipertingkatkan..

hopefully filem ni kena banned dgn segera..

p/s: takpe alang.. menangislah dalam sepi andai air mata itu akan membangkitkan lagi ruh seorang daie dlm jiwa adah.. Allah ma'ana..

Post a Comment