09 October, 2008

Raya 2008


alhamdulillah..hari ini dah masuk hari yang ke-9 Syawal. Masih ada banyak hari lagi untuk kita sama - sama berpuasa sunat di bulan mulia ini. Jangan lupa puasa enam ye. Saya dengan sukacitanya ingin berkongsi cerita mengenai hari raya tahun ini..insyaAllah gambar2 yang telah diupload itu menggambarkan kemeriahan keluarga besar kami.


1 Syawal

Di pagi hari, bersiap di dapur..tolong apa yg patot..hari ni rumah sangat penuh dengan sedara mara. Jadinya kene berebut toilet. Cepat! Dah nak solat raya dah kat masjid. Sapa lambat kene tinggal. Kata ummiku dari dapur. Ades..tak gosok baju lagi ni! Haa..sasaran tiba (adikku sbg sasaran). Tolong gosok baju along boleh? (wat muka seposen..kunun mntk simpati). Alhamdulillah, adik yg sangat mendengar kata. Satu masalah pula datang. Ramai orang beratur nak masuk toilet. Queue! Queue!

Balik dari solat aidilfitri, semua dah bersiap sedia nak bergambar. Memacam gaya ada. Tahun ni, famili saya bertemakan warna warni Malaysia sebab tu ada yang pakai baju memacam kaler. Semua bergambar dengan famili masing-masing. Sedihnya tahun ini tak semua yang ada. Famili pak uda, pakteh and paksu beraya di sebelah mertua. Jadinya, keluarga Hj Jamaan hanyalah banyak ni saja yang tinggal. Hj Jamaan (my grandpa) berkahwin dengan Hjh Normah(my grandma) dan mempunyai 7 orang anak. Daripada 7 orang ini mereka telah dikurniakan 22 orang cucu tapi yang hanya pulang beraya pada hari pertama 4 daripada 7. Alhamdulillah 3 lagi famili pulang pada raya ke-2 dan ke-4. Buat masa ni, Hj Jamaan masih lagi belum mempunyai cicit kerana cucunya masih belum kahwin. Paling tua sekarang ini berada di Jordan menyambung 4 bulan pengajian sebelum pulang ke tanah air kelak. Rasanya cukupla tu pasal salah silah keluarga.

Kemudian, sesi potong kek pula. Bulan puasa ni ada 3 orang yang sambut besday. Saya, Adibah(adik) dan Hannan(adik). Selamat Hari Lahir buat kami bertiga. Tak lupa juga buat Farhana(adik) yang lahir pada 1 Syawal. Makna kata setiap 1 Syawal, kami akan sambut besday dia. Kek Hari Raya pun ada. Sedapnya kek. Jangan gelojoh. Syaitan dah terlepas ni. Kang sakit perut lak.. Nenek masak sedap sangat masa 1 Syawal tu. Ada lontong, mee goreng, bihun goreng, rendang dan memacam la. Ni baru rumah nenek, belum lagi rumah yang lain. Selalunya raya pertama ni kami semua akan pergi ziarah sanak saudara di Kajang dan Cheras tapi tahun ni raya pertama banyak layan movie kat rumah. Best sangat..jadinya raya pertama di rumah nenek di Melaka jelah..

eh..terlupa plak..seperti biasa setiap 1 Syawal diwajibkan ke atas kami untuk bermaafan antara satu sama lain. Paling best skali masa dapat duit raya la..hehe..sapala yang tanak duit raya kn? Kalo sapa tanak, meh kasi kat cni. Beta sangat mengalu-alukan kepada sesiapa sahaja yang teringin nak bagi duit raya..hehe=p


2 Syawal

Dalam pukul 11 lebih, kami sudah bersiap sedia untuk beraya ke tempat lain justeru untuk pulang terus. Sebelum tu, kami terpaksa menunggu famili pakteh dari gombak kerana isterinya tengah pregnant. So ada masalah kesihatan sedikit. Nampaknya luqman (anak pakteh) tak lama lagi akan dapat adik baru..yeye..saya dapat kazen baru. Tahun ni sangat meriah kerana bakal menerima 2 lagi kazen baru yang masih lagi belum tahu bila akan keluar melihat dunia. Wah3..pasni makin besarla keluarga Hj Jamaan sampaikan paklang suggest pasni sorang satu cucu kene ikat tali yang ada nama kat tangan tapi bukan nama sendiri. Kene tulih nama mak ayah. Kelakar pun ada tapi nak buat macam mana. Keluarga Hj Jamaan makin bertambah biak. Macam mana la cicit dia plak nanti..aik..kesitu plak..mana kawin lagi kazen2 yg len..ades..kene osom dulu kalo sape nak kawen..hehe

Kami bertolak ke Kajang bersama keluarga paklong selepas menunaikan solat zohor. Sebelum tu, destinasi pertama kami adalah ke Salak Tinggi menziarahi Tokteh dan Nekteh(kakak nenek). Pergi sana kene komplen plak. Ades. Mana budak USIM tu? Bukan nak datang ziarah umah nekteh!(kata nekteh).huhu.nasibla..dengar ceramah sekejap. InsyaAllah pasni saya datang ziarah kalo tak sibuk. Nak balik rumah nenek dekat Melaka pun dah susah skang ni coz ari jumaat ada kelas sampai malam. Kalo nak balik ari sabtu pun tak berbaloi sebab ari ahad dah nak kene balik hostel. Habis duit, masa dan tenaga je. Kene bajet masa yang betul kalo nak pegi memana.

Seterusnya kami menziarahi Ust Shaari di Sg Ramal. Tempat ni dah sangat familiar ngan saya sebab masa kecik dulu selalu pergi sini tengok tanah ayah. Skang pun boleh ingat lagi kalo suh tunjuk jalan ke Kajang dan Bangi. Pastu ziarah moyang di batu 9 Cheras. Tak lupa juga pada neklong (kakak atok). Ziarah ke rumah dia sampai pukul 11lebih malam. Malam tu kami tidak pulang ke rumah nenek coz kami akan menetap di rumah paklong di TTDI,damansara. Kami melepaskan penat lelah sehari suntuk di rumah paklong. Bilik anak dara ni meriah sungguh. Makan2 masa orang semua dah tido pastu pakat on9 sampai ke subuh. Almaklumla rumah paklong ni pakai wireless so semua pakat kuarkan sorang satu laptop. Ades. Memang tak tido. Ingat nak qada' tido masa dalam kete je nanti.


3 Syawal

Bangun solat subuh!(maklong)Dah subuh rupanya. Kejut adik2 solat dan teruskan bersihkan diri untuk solat subuh. Selepas tu, terus qada' tido sesambil tunggu turn nak masuk bilik air utk mandi pula. Maklong panggil breakfast la plak. Saya la orang terakhir skali breakfast. Bukan breakfast dah ni. Dah jadi BRANCH (breakfast + lunch). Ayah dah start enjin dahtu. Tandanya dah nak berangkat balik utara. Ades. Sabo2..kang gastrik plak kalo tak makan. Pelan2 dan alhamduliilah dapat alas perut. Perjalanan kami pulang ke utara bermula pada jam 1215tghri menaiki serena silver...

Alhamdulillah sampai di Parit Buntar pada pukul 5 lebih dan terus ke open house ust dzulfakor. Dapat makan lagi..alhamdulillah dapat jumpa ust ishak dan ust hamizul. Kemudian terus mintak izin pulang ke rumah sebab saya dah janji ngan kawan untuk beraya. Apelagi..enjin trus start..panaskan ape yg patot dan terus memecut laju ke Nibong Tebal. Alhamdulillah walaupun kepenatan bermusafir tapi masih lagi ada semangat untuk beraya kerana hanya hari itu sahaja yang mampu nak ziarah sahabat handai sebab kawan2 yang lain akan pulang pada hari ahad. Budak usim takpelah coz kami cuti 2 minggu. Tak jadi masalah untuk raya banyak hari pun tapi jangan lupa asignment yang belambak dan juga persediaan untuk final exam walaupun sebulan lagi.
Dapat ziarah shahira dan fathen sehinggalah pulang ke rumah pada pukul 10mlm.fuh..penatnya..hanya Allah saja yang tahu. biarpun penat tapi uhibbukum fillah!


Itulah serba sedikit raya yang saya kira sangat meriah tahun ini. Dapat jumpa sahabat handai dan saudara mara yang jauh dan dekat. InsyaAllah semoga ukhwah di antara kita akan berkekalan. Di kesempatan ini saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin.


p/s : maaf buat sahabat handai yang tidak sempat untuk berjumpa

1 comments:

Ain Mardhiah said...

salam

wah2.. sakannya beraya di Mlayasia yer.. jeles2! hehe

selamat hari raya.. maaf zahir batin! sudah terima kad?

Post a Comment