21 November, 2008

Coretan Selepas Exam


Alhamdulillah, setelah 3 minggu berhempas pulas dengan final exam, terasa hari ini bagaikan suatu kepuasan buat sementara waktu. Apakah? Hmm..penat lelah yang telah dilalui bersama teman - teman seperjuangan dalam menghadapi peperiksaan kali ini terasa benar - benar dihargai. Terima kasih tak terhingga buat semua yang telah bagi tunjuk ajar kepada diri ini yang serba kekurangan. Moga Allah sajalah yang membalas budi baik kalian.




Ada beberapa yang dapat saya belajar daripada final exam




  1. Jangan stadi last minute (mmg stadi last minit..terkontang - kanting cari buku..jgn tiru sy deh=p)


  2. Banyakkan rujukan bukan sekadar text book sahaja (asik tgk text book je..kn padan muka banyak kuor soalan KBKK)


  3. Banyakkan menjawap soalan - soalan tahun lepas (ada soalan tp tanak jawap..bagus tak=p)


  4. Belajar dalam suasana yang tenang dan mendamaikan (ni mmg bagus sebab skali je baca trus masuk tp ada beberapa subjek bc buku smbil tgk movie..excellent btoi..sp la tu=p)


  5. Jangan stadi atas katil (sure tido awal punye)


  6. Buat study group untuk menguatkan lagi daya ingatan (sangat bagus..sebab kalo kita x paham..kita leh tanya direct kat orang yang ajar kita)

  7. Kalo tak faham, jangan tangguh sehingga membebankan kepala sewaktu exam (jgn jadi bodoh sombong deh=p)


Inilah serba sedikit daripada pengajaran yang saya dapat sewaktu 3 minggu menghadapi peperiksaan. Usaha dah sudah..yang tinggal adalah doa dan tawakal. Teruskan berdoa selagi mana result belum kuar!! Moga kita semua najah fil imtihan. InsyaAllah. Lupakan segala kekusutan di dada..dekatkanlah diri dengan Allah. Semoga kita diberi kesempatan untuk menikmati hari - hari seterusnya dengan penuh ketenangan dan kebahagiaan.

0 comments:

Post a Comment