25 July, 2010

Ini Langkahku

Bismillahirrahmanirrahim..

Ku untaikan selaut kesyukuran kepada Allah atas nikmat yang telah diberikan sehingga ke hari ini. Alhamdulillah. Selesai sudah program Slaughtering Course 2010 (SlaCos'10) buat kali pertama yang dianjurkan oleh Sekretariat Pendakwah Muda Malaysia. Terima Kasih tidak terhingga buat semua sahabat - sahabat SPMM terutamanya Cik Pengarah atas usahanya serta ahli jawatankuasa yang bersungguh - sungguh memerah keringat demi program ini. Seinfiniti syukur ku panjatkan buat Yang Maha Esa kerana mempermudahkan program kami buat kali pertamanya setelah bernaung di bawah HEP. Syukur dan gembira sangat tidak terucap.

Itu hanya mukadimah, bukan tujuan asal untuk menulis blog. Heh~

Kembali kepada tajuk asal, aku mula mengorak langkah mencari spirit yang hilang dalam diri. Kemanakah ia pergi? Di mana harus ku cari diri ini yang dulunya gagah bersuara tetapi hari ini hilang taringnya? Di mana harus ku cari diri ini yang dulunya tidak henti - henti semangatnya tetapi hari ini hilang bagai ditiup angin kononnya mengikut mood. Ya. Aku hilang arah. Serba serbi tidak kena. Yang dibuat, hilang rencahnya. Hanya sekadar cukup untuk menghabiskan sesuatu kerja dengan segera asalkan matlamat tercapai tanpa sebarang penghayatan. Mahu sekali aku menjerit 'Kembalikan semangatku!!'. Ada sesiapa yang boleh tolong cari? Nanti jumpa tolong pass kat my number k =p

Sekarang aku kehilangan fokus dalam setiap apa yang aku lakukan. Aku terlalai sehinggakan aku tidak faham apa yang aku lakukan ini. Sakitnya hati apabila diri tidak lagi seperti dulu. Teringat kata - kata seorang ukhti sewaktu kami sama - sama makan kebab, akak ada seorang kawan, hidupnya sentiasa fokus. Bukan sekadar belajar saje bahkan makan pun fokus! Amazing rite? Aku makan pun tak fokus camtu. Asal kenyang di perut..alhamdulillah. Kata akak tu lagi, biarlah apa pun pekerjaan yang kita nak lakukan, buatlah dengan fokus dan bersungguh - sungguh. Apabila kita buat sesuatu pekerjaan dengan fokus dan bersungguh -sungguh, kita akan dapat suatu kepuasan dalam diri. Hmm..tetiba terfikir..nampaknya kerja yang aku buat ni tak memuaskan hati aku ke? (soalan kembali kepada diri)

Sudah 2 minggu kuliah bermula. Pelbagai subjek telah diperkenalkan sejak minggu pertama kuliah lagi. Aku? Masih terasa untuk bercuti lagi~ Assignment sudah diberi. Nota? baru nak download. Buku? tak beli lagi. Terasa ketinggalan keretapi sekejap. Sistem fail pula harus segera diselesaikan. Tidak lama lagi aku akan meletakkan jawatan. Haish~ Serabut~ 10 Muwasafat Tarbiyah harus segera diterapkan dalam diri. Tarbiyyah ruhiyah harus sentiasa dipertingkatkan dari semasa ke semasa. Aku harus segera menopupkan diriku. Daie harus tersusun urusannya! Ingat tu..jangan banyak maen wahai diri!


Semester ini aku harus bangun kembali. Topup deen! Topup akademik! Tak lama dah nak berbakti pada masyarakat. Sekarang ni pun dah kene hantar senarai Latihan Industri pada Ketua Program. huhu. rasa baru tersedar dari mimpi. Ada lagi 3 semester di USIM! Tak lama dah! Sekarang dah sem 5. 2 sem lagi untuk berada di USIM. 1 sem lagi praktikal. Aku harus bersedia dari sekarang. Bangun dan topup!


No Matrik:108****No Sem:5
Nama:NUR SAADAH BINTI ROZALINo KP:890913******
Program:SARJANA MUDA PENTADBIRAN KORPORAT DAN HUBUNGAN DENGAN KEPUJIAN
Fakulti:FAKULTI EKONOMI DAN MUAMALAT

KodKeteranganKreditKumpulan








AAM3123PEMBANGUNAN MODAL INSAN3KMA
MAE3013CORPORATE TAXATION AND ZAKAT3KMB
MCB3013KELAKUAN PENGGUNA3KMA
MDD3013SISTEM MAKLUMAT PERNIAGAAN3KMD
MFA3023PASARAN WANG DAN MODAL3KMA
MFA3033PENGURUSAN KEWANGAN KORPORAT3KMB
UTA2082PENGAJIAN HALAQAH2HMD2


Sem ni agak kurang sedikit jam kreditnya berbanding sem lepas. Sem ni harus berjuang untuk 6 subjek darab 3 jadi 18 jam kredit. Hehe. Nak senyum pun tak boleh sangat, sebab subjek - subjek ni lebih mencabar dan ada kaitan dengan subjek - subjek yang lepas. So, kalau subjek lepas pun susah nak score, kene bukak balikla bukunya~

Apapun, atur jadual dengan baik. Jadual sebagai seorang pelajar dan tak lupa juga jadual sebagai seorang daie. Tugas daie sentiasa bergerak. Non-stop! Kalau tak pandai nak agih masa dengan baik, cuba susun jadual, aplikasikan fiqh aulawiyat (pentingkan yang lebih penting) dan tanya mereka yang sukses di kedua - dua bidang. Jom! Semarakkan hamasah dalam diri. Teruskan berjihad! Allah itu dekat!


Ini langkahku~

(^_~)

2 comments:

ukhtieannisa said...

chaiyok2 ukhtie al habibah~

Fakeh said...

KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, SILA GOOGLE TAJUK-TAJUK SEPERTI DI BAWAH INI:-

(a) SIFAT 20 - http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah
(h) TAJUK KHAS - BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA ASWJ

FAKEH KHALIFAH SAKA

Post a Comment