31 August, 2008

Seminggu ini

Bismillahirrahmanirrahim..

Ku mulakan kalamku dengan selawat junjungan besar Nabi Muhammad SAW..

Alhamdulillah hari ini masih lagi dapat merasai 2 nikmat yg paling besar dan utama iaitu nikmat Iman dan Islam. Mumkin ada dikalangan kita yang rasa setiap kali muqadimah mesti cakap pasal 2 nikmat terbesar. Ya, memangpun sebab itulah 2 nikmat yang kita perlu sangat bersyukur dengan pemberianNya ini kerana kita masih lagi dilahirkan sebagai orang yang beragama Islam dan memiliki keimanan dalam diri. Cumanya terkadang iman kita itu naik turun, lemah dan perlu untuk memantapkannya kembali.

Alhamdulillah masih lagi dipanjangkan umur dan masih lagi diberikan peluang untuk perbaiki diri. Syukur setinggi – tingginya ke hadrat Illahi kerana membuka dan menggerakkan hatiku untuk mengisi masa yang ada dengan program – program ilmiah yang saya kira sangat bermakna buat diri ini. Saya rasa sangat gembira tak terhingga, sukar untuk diluahkan perasaan ini. Apa yang mebuatkan saya sangat seronok adalah saya bebetul enjoy semua program yang saya involve minggu ni. Sungguh saya katakan hari – hari saya sangat penuh. Untuk seminggu ini sahaja, saya tidak berpeluang langsung untuk berehat walaupun sehari kecuali saya sakit la, yang tu lain cerita.


Mulanya dengan Program Khidmat Masyarakat di Hospital Serdang. Program ini adalah anjuran Kementerian Pengajian Tinggi(KPT) dan Sekretariat Pendakwah Muda Malaysia(SPMM) di bawah naungan USIM. Sebenarnya program ni saya hanya tolong carikan orang saje membantu Kak Saibah tapi nak dijadikan cerita saya terpaksa menjadi bidan tejun di saat – saat akhir. Kak Saibah bagi sepenuhnya tugas dekat saya dan saya pun carilah orang dari semua fakulti tetapi kebanyakannya bertindih program. Lagipun pada masa yang sama, pelajar Tahun 1 terlibat dengan Minggu Silaturrahim Kolej (MSK). Oleh sebab itulah, kebanyakannya dari fakulti FEM dan FKP saje yang join tapi jangan salah sangka kerana fakulti lain pun ada cumanya hanya golongan minority sahaja. Lagi pula program tersebut diadakan pada hari kuliah. Jadinya, takde sangatlah orang nak pergi.

Sewaktu saya menjalankan tugas, saya benar – benar diuji di saat – saat akhir, rasa sedih sangat sampaikan saya terfikir inikah balasan saya terhadap kebaikan yang saya lakukan. Saya cuba muhasabah diri kembali dan akhirnya saya jumpa hikmah yang sebenar. Moral yang saya dapat ialah jangan kita terus menghukum dengan apa yang telah kita lakukan sebaliknya kita bersabar dahulu kerana Allah tahu kelemahan kita. Hati saya terdidik dengan hikmah yang telah Allah berikan ini. Saya cerita secara ringkas jelah. Kitorang pergi sana pada 17, 18 dan 19 Ogos. So, Sabtu dan Ahad kami semua buat mural. Just kaler saje sebab mural dah siap lukis oleh student Usim sendiri. Hari yang paling best sekali masa hari selasa la. Masa tu isteri Menteri Pengajian Tinggi pun turun. Jadinya sempatlah saya bersalaman dengan mereka.

Semasa program berjalan, kami dibahagikan kepada beberapa group. Ada yang mengajar solat kepada orang sakit, ada yang bekerja di lobi, ada yang menolak kerusi roda dan bermacam- macam aktiviti yang dilakukan. Saya sangat suka melakukan kerja – kerja amal ini. Macam – macam lagilah..bole refer kt picture bawah ni




Selepas dah involve program ini, tetiba saya jatuh sakit sehingga tak dapat pergi kelas. Sungguh, hari – hari saya sangat penat sehingga tiada masa untuk berehat. Pada hari khamis, saya dipanggil untuk menghadiri satu mesyuarat untuk program fasilitator di Sepang. Sungguh, saya masih lagi sakit pada waktu itu tapi disebabkan saya ada test malam tu, saya terpaksa juga untuk ke kampus. Alhamdulillah hari jumaat saya lalui dengan bertenaga.

23 Ogos 2008

Saya bertolak ke Kota Warisan, Sepang dengan ditemani 4 orang muslimat yang lain. Kami menaiki kereta dengan bantuan seorang ust yang mengendalikan program. Di sana, kami dibriefing sebelum diadakan slot kami. Semua modul diberikan dan saya rasa gugup semacam..tatau kenapa. Nak kata tak pernah jadi fasilitator, tipu sangatla tapi mumkin keadaan kesihatan saya yang tidak berapa mengizinkan menyebabkan saya terasa gugup. Sesi taaruf antara fasilitator dan pelajar dimulakan. Semua program berjalan dengan lancar. Saya rasakan inilah program yang saya rasa paling best skali. Walaupun xde outdoor tapi pengisiannya sangat bagus. Ditambah pula adik2 yang tak banyak ragam, boleh masuk dengan fasilitator yang banyak kekurangan macam saya ni. Walaupun seharian saya penat, tapi kebahagiaan yang dirasai dalam diri ini sukar untuk diungkapkan.



24 Ogos 2008

Asalnya saya ada program fakulti tapi ada satu program under MPP yang saya rasa sangat bermanfaat. Jadinya saya ke program WISIS. Program family FEM saya x pergi. Alhamdulillah kerana Allah membuka hati saya untuk datang ke WISIS. Dekat sini terdapat banyak program ilmiah. Slot yang diadakan iaitu Al – Quran dan Sains, Persoalan Bid’ah dan memacam lagi. Saya paling kagum masa slot Al-Quran dan Sains. Dr Arif dari UKM menunjukkan bukti2 di antara kejadian Al- Quran dan Sains. Sungguh, saya sangat takjub. Bagaimana kita nak menegtahui Al- Quran yang hendak dibeli dan bagaimana kita nak tahu orang tipu kita tentang Al-Quran, segalanya ada. Saya sangat seronok. Hari – hari saya dipenuhi dengan perkara – perkara yang sangat membahagiakan.









27 Ogos 2008

Saya rasa malas sangat nak ke kelas memanah tapi saya cuba ikhlaskan hati walaupun berat. Saya nak expert dalam memanah tapi malas nak datang kelas, macam mana tu? Akhirnya saya pergi juga ke Padang Sasar USIM. Saya masuk group GARUDA, nama yang kami pilih. Ntah ape yang saya panah pun saya tataula. Saya piker saya dah hebat walaupun tak kene pada sasaran. Ades. Masa 2 jam tu saya rasa sangat singkat. Hanya beberapa kali je dapat rasa memanah. Lepas hantar buku log kat jurulatih, saya mintak izin utk main lagi sekali sebab saya pelik kenapa saya panah tak kene. Sementara tunggu group seterusnya datang, saya, syaima, k.ain dan munah bersama – sama berlatih di bawah pemantaun jurulatih. Gembira saya sekali tak terhingga. Jurulatih ajar kami dengan cara yang betul. Selama ni bila belajar ramai – ramai, saya ingatkan dah betul, rupa – rupanya ada kelemahan yang saya perlu improve. Sangat bagus. Beruntungnya saya balik lambat sampai tangan bengkak – bengkak. Biarla tangan saya bengkak sekalipun asalkan saya puas dengan apa yang saya lakukan. Hoorey!! Tak sabar saya nak memanah minggu depan dalam bulan puasa plak

0 comments:

Post a Comment